Olika sätt att markandsföra personas

InUse skriver om hur Electrolux jobbade för att göra personan minnesvärd.
Genom att göra actionfigurer av dem så blev det roligare att använda dem.

http://www.inuse.se/blogg/chi-att-gora-en-persona-minnesvard-inuseful/

In-Life size personas som togs fram för reseguidens webbplats. Också InUse artikel

http://www.inuse.se/blogg/life-size-personas-inuseful/

Jakob Nielsen:

Personas gör att man minns användarna i produktteamen. Jakob Nielsen tycker att det är viktigt att man gör personan till en individ för att hen ska bli enklare att komma ihåg och referera till, både med foto, ålder, kön osv.
http://www.nngroup.com/articles/persona/

Data segmentering av personas:
http://www.nngroup.com/articles/analytics-persona-segment/

E-commerce personas:
http://www.nngroup.com/articles/ecommerce-shoppers/

  • Product focused
  • Browsers
  • Researchers
  • Bargain hunters
  • One-time shoppers

Personas – usability gov
http://www.usability.gov/how-to-and-tools/methods/personas.html

 

Bok med tips om hur man komminucerar personas:

http://www.amazon.com/Persona-Lifecycle-Throughout-Interactive-Technologies/dp/0125662513

 

FILMER:
4 tips som leder till bra design – Susan Weinschenk
https://www.youtube.com/watch?v=EBl2qiADVJM

Understanding personas:
https://www.youtube.com/watch?v=G7ljzXB40hw

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: