Riktlinjer för informationsstruktur

  1. Alfabetisk ordning är sämre än logisk struktur, prioritering efter vad som är viktigast eller mest eftersökt.
    (Källa: Norman alertbox: Alphabetical Sorting must (mostly) Die
    Två fördelar med alfabetisk ordning är bra om använare vet namnet som man söker efter . ( tex lista på städer) Då hittar man snabbt.  Eller att man inte resurser eller tid till att gruppera och analysera innehållet som designer.
    Nackdel: Man vet sällan namnet, då funkar inte A-Z. Däremot letar man efter en logisk ordning.
  2. (Olika sätt att gruppera innehåll)
    Ämnesindelat, avsändarindelat (te x enheter)
  3. Dubbelpublicera, men skapa inte polyhierarkier.
    Viktigare att skapa och tänka ut logiska strukturer. Bara för att man kan och det är lätt så ska man inte överutnyttja att sidor och produkter kan ligga på flera ställen i strukturen. Med för många olika strukturella dimensioner och klassifikationer så måste användaren anstränga sig för att förstå och komma vidare. Dubbelpublicering kan vara befogat, men överutnyttja inte för att du är lat eller vill vinna tid!
    Källa: Norman Alertbox: 10 Information Architecture Mistakes – nr 4)
  4. Stöd olika sökstrategier.
    Vissa vill leta, andra vill söka sig fram. Dynamiskt kontra strukturellt innehåll.
    Min sida/mina genvägar gör att man hittar igen.
    Läs mer: Webbriktlinjer – erbjud användaren flera orienterinsstöd
    Stöd inte för många, bara för att ni kan implementera 25 stycken. Det förvirrar mer än hjälper:
    Källa: Norman Alertbox: 10 Information Architecture Mistakes – nr 9)
  5. Landningssidor visar vad som finns, inte bara strukturen.
    Källa:  Norman Alertbox: 10 Information Architecture Mistakes – nr 3)
  6. Innehållet styr strukturen.
  7. Varje sida ska ha ett klart mål
  8. Var konsekvent i utformningen av navigeringen.

  9. Det viktigaste ska vara enkelt att hitta
    Källa: Webbriktlinjer – Det viktigaste ska vara enkelt att hitta

  10. Använd ordval som besökaren är bekant med
    Källa: Webbriktlinjer – Det viktigaste ska vara enkelt att hitta
    Hitta inte på nya ord till menyn. Använd hellre gamla ord som är lätta att förstå.
    Desto mindre troligt att man förstår ordet, ju mindre troligt att man väljer att klicka på det,
    Källa:  Norman Alertbox: 10 Information Architecture Mistakes – nr 10)
  11. Identifiera vilka uppgifter som besökaren tycker är viktigast att göra på webbplatsen. 
    1-2 klick bort.
    Källa: Webbriktlinjer – Det viktigaste ska vara enkelt att hitta 

Metoder:

 

Effektkartläggning
referensgrupper

användningstester,
intervjuer,

Identifiera och prioritera krav mha personas.

  • Card sorting

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: