Usabilit guidelines håller över hela världen.

Egentligen är det föga förvånande om man tänker efter. Vi människor fungerar ju kognitivt väldigt lika över hela världen.

Självklart finns det skillnader, men i stort så visar testet som Jakob Nielsen utfört att vi kan följa vedertagna regler.

http://www.useit.com/alertbox/international-sites.html

Testet utfördes i Australien, Kina och Saudiarabien på intranät, appar, mobilsajter o webbsidor.
Bland annat så såg man att alla svankar sidor enligt F-shape
http://www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html och att det som ligger till vänster uppmärksammas mest. I kulturer där man läser från höger till vänster gäller samma, dvs det som ligger till höger är det som uppmärksammas.

Skillnader man såg var tex att arabiska texter kan vara längre, medan engelska läsare tolererar kortare.

Ett tips som man ger är att sökning på internationella sajter ska hantera flera språk. Man tenderar att söka på det ord som används i landet för produkten, men ofta känner man till det engelska ordet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: