Ny designtrend – video som bakgrund

Smashing Magazine skrev en post om att fler och fler sajter, främst inom underhållning/modebranschen, har börjat att använda sig av video som bakgrund. Som gammal gränssnittare tycker jag att sådan här nya kreativa påhitt är roliga! Syftet med att använda detta kommunikationsmedel är att framhäva sitt brand, utmärka sig som exklusiva, visa kreativitet. Nya/annorlunda tekniker medför också nya sätt för användaren att interagera med webbsajten. Här blir det interatktionen mer multimedialik och man kan få mycket inspiration till annorlunda presenationsmetoder.

En nackdel med denna teknik är att den drar mkt resurser från datorn och även bandbredd. Det gäller att använda video på ett tekniskt smart sätt, så att man inte segar ner datorn. Vissa av exemplena nedan har lyckats, medan andra helt ”goes-bananas” för att det är coolt och nytt, vilket gör att tekniken överskuggar syftet helt och hållet.

Några exempel:

http://www.jazzownia.com/
Jazzklubb. På sajten kan man se och lyssna på bakgrundsvideos från utvalda epoker, medan man letar vilka events man är intresserade av. Smakfullt integerart.

http://danceoff.jayjays.com.au/
Sätt på dig 3D glasögonen och kolla på dansarna som har på sig Jay Jay outfit. Medan man kollar, så kan man frysa bilden och då får man se namnen på plaggen och priserna. Fiffigt värre. Men det tog säkerligen 4 minuter att buffra innan jag fick se något och då har jag bredbandsuppkoppling. Men defentivit framtidstänk.

http://www.gudrungudrun.com/
En sajt som lyckats riktigt bra med att integrera video och navigering, till skillnad från sajterna nedan som överanvänt tekniken till den grad att det överskuggar vad sajten egentligen ska marknadsföra. Den här sajten har också valt ett smart och vågat sätt att visa kläderna på. All navigering försvinner och enbart plaggen visas på sidan. Bra tycker jag att man vågar bryta sig ut mallen för hur alla sajter ser ut nu för tiden.

http://en.bzero1.bulgari.com/
Företag som säljer smycken. Som vanligt när man använder någon ny teknik, så är det lätt att man tar i för mycket. Vilket man har gjort här; Det tog tid innan jag hittade fram till smyckena i menyn och begrep navigeringen något sådär. Sajten påminner om den senaste flashhypen när det blippades och bloppades på skärmen och allt for hit och tid. (Ok, jag tyckte det var coolt faktiskt  när jag själv var gränssnittsprogrammerare)

http://www.uniqlo.jp/uniqlock/
Företag som säljer kläder. En kampanjsajt som kanske tilltalar en målgrupp som känner till företaget. Jag hade inte förstått att det var kläder om jag inte läst om det. För mkt teknik/kreativitet för min del.

Etiketter:

Kommentera

