Första intrycken av Sony Ericsson X10

Skaffat en X10 för att kunna jämföra med Iphone.

Intrycken efter cirka 10 minuters användande:
1. Skyddsplasten…(-)
……var inte enkel att begripa hur man skulle sätta på. Pappersflikar med nummer på – antagligen då för – gör detta först och sedan detta.. Jaaa… det gick helt åt helsike. Klistrade på skyddet som man skulle riva av på det riktiga skyddet på telefonen.  Svor över att jag inte fick bort pappersfliken med nummer från skyddet. Tittade i manualen – hittade ingen information.
Ibland kanske  man inte måste göra allt helt intuitivt. Man kan behöva läsa manual också…

2. Skärmen…(+)
är mer läsbar och papperslik än Iphones. Också större.

2. Webbläsare… (-)
Är krånglig och svår att förstå. Trycker på Browser och kommer till telias egen lilla mobila sida. trycker på titelbaren för jag förväntar mig att jag kan skriva in en  ny adress. Inget händer. Jag letar och letar efter en hint om adressbaren. Ger upp och tänker: Aha- det måste vara en shortcut till deras egen sajt, så som de lurigt brukar göra..

3. Zooma med fingrarna… (-)
kan man inte göra. Känns klumpigt och förlegat att använda förstoringlas. Internetsidor som inte är optimerade för mobiler behöver man zooma ut för att sedan dra till det ställe man vill zooma in.

4. Avtryckarknappen…(-)
… sitter fortfarande på sidan av telefonen. Precis som på min gamla musikmobil w550i. När man trycker på sidan så blir det lätt skak. Iphonen har avtryckarknappen fram på telefonen. Då kan man hålla emot sitt tryck med handen bakom. Att hålla emot sidan upplever jag svårare.

5. Skriva…(+)
… så sköööönt med orden som presenteras på två rader utefter de tecknen man skriver. Tryck på en av dem och slipper du skriva mer. Och dessutom sparas de du skriver själv och föreslås.. underbart t9 liknande funktion.

6.  Skriva…(-)
Om jag går in i en sida med formulärfält så vill jag att fokus direkt ska ligga i första fältet och att tangentbordet ska visas. Men jag måste trycka på själva fältet för att aktivera. Tror att iphonen fixar detta automatiskt, eftersom jag reagerade på detta.

Etiketter: ,

Kommentera

