EyeTracking

MarketWatch var här på C9 och snackade om deras tjänster av att studera ögonrörelser – EyeWatch.

Mjukvaran är från Tobii och spelar in ögonrörelserna medan man tittar på webbsidan och visar resultaten i bilder där punkter eller opacitet visar vart ögat fokuserat och tittat mest.

Fördelen med denna metod är att traditionella undersökningar i labbmiljö, blir inte autentiska eftersom man uppmanas att prata högt och förklara medan man surfar.
Här är man aldrig i rummet, utan ger användaren uppgifter som de gör utan ledare.

Fokuserar mycket på en sida kan man göra för att man inte förstår eller är intresserad.

Efter den ostörda sessionen, så spelas ögonrörelserna upp för intervjupersonen och han får berätta hur han/hon tänkte.

Man har sett i studier att det blir ett helt annat rörelsemönster av ögonen om personen berättar samtidigt som han/hon löser uppgifterna.

Ett case som man berättade specikt om var ett bredbandsbolag, där användare skulle leta efter ett paketerbjudande. Paketerbjudandet låg grafiskt mitt på startsidan och tog upp en stor yta. I eyetracking undersökningen så såg man att flera användare tittade runt den istället för på den och missade den och började att leta i strukturen istället.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: